0 Varukorg
Favoriter
0 Varukorg

Köpvillkor

1. Priser

Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive 25% moms för leverans inom Sverige. Gilwig AB förbehåller sig, p g a valutaförändringar etc, rätten att ändra sina priser löpande. Det är priset vid beställningstillfället och som står i orderbekräftelsen som gäller vid genomfört köp.

2. Produktgarantier

Se information om produktens garanti i specifikationerna på respektive produktsida.

3. Betalning

3.1 Betalningsalternativ för privatpersoner

Tillsammans med Svea Ekonomi AB, Evenemangsgatan 31, 169 81 Solna, Sverige, erbjuder vi följande betalningsalternativ i vår webbshop:

Direktöverföring Bank: Betala via din bank genom Trustly. Trustly stödjer svenska banker, är gratis och kräver ingen registrering.

Faktura, betala inom 14 dagar: Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Gilwig AB överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar från att varan lämnar Gilwig's lager. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Fakturan skickas till dig via e-post och efter köpet kan du även logga in på Svea Mina Sidor för att se och hantera dina fakturor.

Delbetalning: Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst i kassan (3, 6, 12 eller 24 månader). Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas till dig. Har du några frågor så kan du ringa Svea Ekonomi på 08–514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.

Kort: Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. 

Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, mfl. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Konto: Du kan välja att betala med Svea Konto. Med konto kan du själv välja vad du vill betala varje månad. Med konto samlas alla dina köp på en månadsfaktura som du sedan kan betala av i egen takt. På din månadsfaktura syns det lägsta beloppet du behöver betala, men du kan själv välja att betala in ett högre belopp för att bli klar med betalningen snabbare.

3.2 Betalningsalternativ för företag

För företag erbjuder vi betalning med faktura, kort eller banköverföring via Svea Ekonomi eller, i enstaka fall, Faktura från Gilwig AB (betalningsvillkor 30 dagar netto efter godkänd kreditkontroll).

Vi kan även erbjuda förskottsbetalningar och e-fakturor via PEPPOL e-handelslösningar för stat- och kommun genom Svea Ekonomi AB.

4. Leveranser

Vi erbjuder fri frakt på alla beställningar inom Sverige.

Vissa demo- och fyndprodukter kan ha andra leveransvillkor och i de fallen står det specificerat på produktsidan.

Gilwig AB väljer optimalt fraktsätt när vi tagit emot din beställning. Vi samarbetar med stora speditörer som Schenker, PostNord, UPS, DHL m.fl. och vi skickar din order snarast möjligt från vårt lager.

Det flesta varor levereras med Schenker till närmaste ombud. Transportsätt/speditör för din order beror på vilken vara du beställt och vart de skall levereras. Vi meddelar dig via e-post när leveransen är bokad och varorna lämnar vårt lager.

4.1 Ungefärliga leveranstider

Varumärke Leveranstid Ytterligare info
Blueair 1-3 arbetsdagar Skickas från vårt lager samma dag eller max en arbetsdag efter beställning
LightAir 1-3 arbetsdagar Skickas från vårt lager samma dag eller max en arbetsdag efter beställning
Biozone 1-3 arbetsdagar Skickas samma dag eller en arbetsdag efter beställning
Övriga 1-8 arbetsdagar Kan variera, vi meddelar leveranstid via e-post efter mottagen beställning

Vill du veta den exakta leveranstiden innan du beställer är du välkommen att kontakta oss.

4.3 Transportskada

Köparen skall undersöka om varorna är behäftade med fel eller brister så snart som möjligt efter leverans. Vid eventuell transportskada v g kontakta fraktbolaget som levererat din vara. Se kontaktuppgifter på fraktföretagets följesedel. Om följesedel saknas kontaktar du Gilwig AB.

Det är en bra idé att fotografera eventuellt skadat emballage och andra transportskador så snart de upptäcks så att det finns dokumentation som visar skadorna.

4.4 Leveranser till utlandet

Här i webbshopen kan du bara beställa varor som skall levereras inom Sverige, men vi levererar även produkter till andra länder om det behövs. Om du vill beställa varor till ett annat land än Sverige får du som beställare betala för frakten utanför Sveriges gränser. För att vi ska kunna räkna fram fraktkostnaden behöver du skicka ett mejl till oss där du skriver vilka produkter du är intresserad av att köpa samt den exakta adress dit du vill ha varorna levererade. Vi återkommer sedan med en offert samt ytterligare information om hur du beställer och betalar om du väljer att lägga en order.

Kontakta oss här för prisuppgift vid beställning till utlandet.

5. Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du som kund 14 dagar på dig att ångra ditt köp. För att detta ska gälla så ska varan vara i oskadat skick, oanvänd och i originalförpackning. Dagarna räknas från den dag då du hämtat ut paketet på ett utlämningsställe eller på annat sätt tagit emot varorna. 

Om du vill utnyttja ångerrätten ska du först kontakta oss och sedan återsända produkten i nyskick*, inklusive allt förpackningsmaterial (kartonger, klämmor, plastpåsar mm), manualer, broschyrer mm som levererades med varan, inom 14 dagar från den dag då du meddelat att du ångrar dig. Klistra eller tejpa ingenting på originalkartongen.

*Observera att luftrenare med filter INTE får returneras om du installerat och använt filtren i maskinen. Eftersom luftrenare är en hygienprodukt kan vi inte ta tillbaka maskiner där filtren innehåller partiklar från en tidigare kund. Om du behöver undersöka att en luftrenare med filter startar och fungerar som den ska och du vill ha rätt behålla rätten att ångra köpet rekommenderar vi att du startar/testar maskinen UTAN att ha filtren i den.

*Luftrenare utan filter får testas maximalt ett dygn efter leverans för att en retur skall godkännas.

Du betalar själv returfrakten och du som kund är ansvarig för varornas eventuella minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Använd denna ångerblankett/returföljesedel eller skriv ett mejl till oss som innehåller alla de uppgifter som finns på blanketten.

5.1 Retur

Innan du skickar tillbaka något måste du kontakta oss på Gilwig AB via e-post för att få returen godkänd och för att få instruktioner om hur returen skall ske. Du, kunden, kommer att få betala alla direkta kostnader för återsändandet av varan (ursprunglig fraktkostnad, returporto, administrationsavgifter samt eventuella extrakostnader för “bomkörningar” som belastats Gilwig AB).

Retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav. Var noga med att spara ditt inlämningskvitto när du skickar in din retur till oss. Gilwig AB åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur. Gilwig förbehåller sig rätten att reducera återbetalt belopp för skada/slitage på maskinvara samt för emballage som förstörts eller förkommit hos kund. Klistra eller tejpa ingenting på originalkartongen.

När Gilwig AB har kontrollerat den returnerade varan och godkänt returen, räknar vi ut beloppet du skall få tillbaka (beloppet du betalt för varorna minus avdrag för Gilwig’s faktiska transportkostnader, eventuell värdeminskning, skador, avsaknad av emballage, ersättningsvaror etc).

5.2 Återbetalning

Du väljer om du vill ha pengar tillbaka eller om du vill byta till en annan produkt.

Återbetalning sker i första hand med samma betalningsmedel som du använde vid beställningen.

5.3 Ångerrätt företag

Ångerrätt 14 dagar gäller ej för företag.

5.4 Förlossningsgaranti

Vi erbjuder förlossningsgaranti vid köp av Dymla® ONE babylift. Skulle det vara något som inte går bra under graviditeten eller förlossningen får du lämna tillbaka din oanvända Dymla® ONE babylift till oss och få återbetalning för produkten (exkl frakter). Produkten får inte varit använd och ska returneras i originalemballage (se punkt 5.1). Vid nyttjande av förlossningsgaranti förbehåller vi oss rätten att be om läkarintyg.

6. PriceRunner's köpgaranti

Ditt köp hos oss omfattas gratis av PriceRunner Köpgaranti om du kommer till oss via deras prisjämförelsetjänst. Det ger dig upp till 50.000 kronor om något skulle gå snett. För att omfattas av köpgarantin så behöver du vara registrerad medlem på PriceRunner.

Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom 60 minuter efter ditt köp. Att bli medlem är gratis och tar mindre än tre minuter!

För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara adresserad till dig som privatperson. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är skadad, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir. PriceRunner Köpgaranti ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader utgår ingen ersättning.

PriceRunners hemsida kan du se en lista på produktkategorier som ej omfattas av garantin samt läsa kompletta villkor.

7. Behandling av personuppgifter

Se vår personuppgiftspolicy.

8. Reservation mot skrivfel

Gilwig AB reserverar sig mot eventuella skrivfel på hemsidan. Gilwig kan när som helst och utan föregående meddelande göra ändringar i informationen på denna webbplats, eller i de produkter, lagersaldon och priser som presenteras här. Informationen på denna webbplats kan vara inaktuell och Gilwig är inte förpliktigade att uppdatera materialet eller tjänsterna på webbplatsen.